Trafiekcijfers Maart 2022
Vergelijking tussen de periode Mar 2019, 2021 en 2022
2019 |
2021 |
2022 |
Verschil |
|
Commercieel: |
149 |
352 |
+136,2% |
2019 |
2021 |
2022 |
Verschil |
|
Bewegingen: |
1.640 |
1.977 |
+20,5% |
|
Passagiers: |
24.784 |
21.513 |
-13,2% |
|
Vracht: |
1.663 |
3.199 |
+92,4% |
|
Vracht: |
3.880 |
3.199 |
-17,7% |
Vergelijking tussen de periode Jan - Mar 2019, 2021 en 2022
2019 |
2021 |
2022 |
Verschil |
|
Commercieel: |
763 |
1.040 |
36,2% |
2019 |
2021 |
2022 |
Verschil |
|
Bewegingen: |
4.853 |
4.836 |
-0,4% |
|
Passagiers: |
63.150 |
53.116 |
-15,9% |
|
Vracht: |
6.420 |
13.199 |
+105,6% |
|
Vracht: |
10.854 |
13.199 |
+21,6% |
Commentaar:
GUNSTIG EERSTE KWARTAAL 2022 DOCH PRO-ACTIVITEIT VEREIST
Het aantal passagiers dat voor de kustluchthaven kiest blijft stijgen, ook al is het aanbod aan bestemmingen beperkt.
Initiatieven om nieuwe operators aan te trekken op andere bestemmingen dringen zich op. Er is vraag naar verbindingen op het noorden van het Verenigd Koninkrijk (Manchester of Edinburgh), Faro, Barcelona, Nice, enz.
Acties van diverse bevoegde instanties kunnen hieraan gunstig gevolg geven.
De vervoerde luchtvracht via Oostende-Brugge ging ook in stijgende lijn, vnl. in januari en februari.
Het maandtotaal voor maart viel echter terug op het niveau van 2020.
Hiervoor moet de oorzaak gezocht worden bij zuiver interne commerciële redenen bij één van de vaste klanten. Als er geen extra klanten voor Oostende kiezen, wordt het opletten geblazen in de volgende maanden, zo niet verzeilt de luchthaven in een negatieve spiraal!
Ook in de cargosector, vooral de vrachtexpediteurs, zijn dus dringend initiatieven vereist. Het zijn de "cargo forwarders" die dicteren waar de luchtvaartmaatschappijen moeten vliegen.
Reeds jaren pleit REPLO voor pro-actieve stappen in die richting.